W roku szkolnym 2016/2017 język angielski rozwija się razem z biologią, tj. przedmiot pozyskał od 1 września 2016 roku własną innowację pedagogiczną. Książkowe limerykowanie po angielsku, czyli kącik młodego poety to innowacja metodyczno-organizacyjna, która początkowo planowana jest na jeden rok szkolny. Uczestnikami innowacji jest klasa 2f i 3f (uczniowie gimnazjum).
Dążenie do zainteresowania uczniów językiem angielskim i wpojenia im przekonania, że we współczesnym świecie język angielski jest przyszłością powinno być kluczowym zadaniem każdego nauczyciela języka obcego. Założeniem innowacji jest przyczynienie się do większego zmotywowania uczniów względem kreatywnej nauki w formie lingwistyczno-artystycznej.
Etapy realizacji całej innowacji prezentują się następująco:
etap I: zajęcia warsztatowe, które odbywają się dla klasy 2f i 3f raz w tygodniu; na zajęciach dzieci poznają sposoby tworzenia limeryków, bawią się rymami angielskimi i tworzą historyjki pięciowersowe,
etap II: przepisywanie najciekawszych limeryków na ładne arkusze papieru celem wstępnego przygotowania z nich książki,
etap III: dzieci zaczynają wprowadzać graficzny wkład do swoich limeryków, które są już ładnie przepisane na kartkach papieru, tj. rysują komiksy, tworzą karykatury,
etap IV: uczniowie numerują swoje limeryki pod kątem kolejności stron ich książki i wraz z nauczycielem bindują / łączą ją w całość, dodając na początku ładną stronę tytułową oraz spis treści,
etap V: nauczyciel przygotowuje grupę do artystycznego zaprezentowania pracy podczas apelu szkolnego,
etap VI (końcowy): uwieńczeniem innowacji będzie uwzględnienie tego faktu na stronie internetowej wraz ze zdjęciami z tego przedsięwzięcia oraz udostępnienie książki w bibliotece szkolnej i stworzenie kilku plakatów podsumowujących roczną pracę młodzieży z fragmentami wybranych limeryków, tak by można udekorować nimi gabloty szkolne.
Obszar planowanych zagadnień:
- W świecie limeryków – oglądanie krótkich filmików na DVD oraz w Internecie,
- Limerykowa gazetka – w oparciu o VI etap realizacji innowacji,
- Limerykowa leksyka – bogacenie zasobów leksykalnych z wykorzystaniem komputerowych programów edukacyjnych, tablicy multimedialnej,
- Limerykowa zabawa – gry i zabawy językowe.
Cele ogólne / podstawowe:
- promowanie języka angielskiego wśród dzieci poprzez łączenie form rymowanych z elementami zajęć artystycznych,
- podnoszenie motywacji do nauki języka obcego,
- rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów językiem angielskim,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka,
- rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe,
- wdrażanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i w zespole,
- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia.
Cele szczegółowe:
- znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) i sprawne posługiwanie się ich zasobem podczas lingwistyczno-artystycznego mierzenia się z innowacją językową,
- poszerzenie biernego i czynnego zasobu słownictwa poprzez kreatywne obcowanie z językiem obcym,
- zachęcanie uczniów do dokonywania samooceny ich pracy własnej, tak aby mieli świadomość postępu, jaki robią w nauce języka angielskiego w ramach realizacji innowacji (także poznawanie własnych słabych stron, które muszą udoskonalić),
- rozwijanie ciekawości i otwartości uczniów wobec języka (poprzez wymianę wiedzy opartej o leksykę, gramatykę, ortografię, fonetykę w grupie i na forum),
- doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i w zespole,
- wypracowanie w uczniach umiejętności oraz odwagi zaprezentowania utworzonego materiału językowego podczas apelu szkolnego finalizującego innowację językową na rok szkolny 2016/2017.
Oczekiwane efekty dla ucznia:
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego,
- rozwój pasji i zainteresowań językowych uczniów,
- wzbogacenie czynnego i biernego zasobu słownictwa oraz umiejętności pisania,
- rozwój umiejętności uczenia się i korzystania z różnych źródeł informacji,
- wzrost umiejętności posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
- rozwój umiejętności współpracy w grupie,
- wzrost pewności siebie i satysfakcji z pogłębiania znajomości języka.
Oczekiwane efekty dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć pozalekcyjnych,
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o językowy rozwój swoich wychowanków,
- podniesienie jakości pracy szkoły.
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji,
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i w kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw,
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników,
- atrakcyjność i użyteczność zajęć – według rodziców.
Narzędzia służące do ewaluacji częściowej i końcowej:
- rozmowy z uczniami,
- obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji,
- analiza efektów pracy uczniów,
- ankieta skierowana do uczniów,
- ankieta skierowana do rodziców.
Wobec dominacji języka angielskiego jako powszechnego środka porozumiewania się na całym świecie, szczególnie istotnym jest podnoszenie motywacji uczniów do nauki tego języka. Powyższy sposób aktywizuje wyobraźnię młodzieży na uczenie się języka obcego poprzez rymy, rysunki, plakaty, książki przy jednoczesnym wykorzystaniu i zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Jestem przekonany, że wzmożona nauka języka angielskiego stanie się dla uczniów wspaniałą przygodą podczas tworzenia limeryków językowych i zachęci ich do dalszego poszerzania swoich umiejętności lingwistyczno-artystycznych.
Zapraszam serdecznie do oglądania Naszej gazetki szkolnej, znajdującej się na parterze szkoły. Widnieją tam m.in. przykłady limeryków młodzieży oraz zdjęcia z zakresu obu innowacji.
Poniższe zdjęcia stworzone przez młodzież we wrześniu i październiku są dowodem na to, że kreatywność językowa jest nieograniczona, ponieważ pobudza wyobraźnię i wyostrza zmysły.
Krzysztof Cylt