WZROKOWCY – osoby, które odbierają świat głównie wzrokiem. Lubią się uczyć poprzez patrzenie lub obserwację pokazu; lubią wykresy, tabele, uporządkowane teksty. „Myślą obrazami” – z łatwością tworzą w umyśle bogate sceny, ze słowami kojarzą obrazy, nowym terminom nadają znaczenie wtedy, gdy je zobaczą lub przeczytają opis wizualny.
- Preferują opisy, robienie notatek
- Pamiętają twarze, zapominają natomiast imiona
- Kiedy są skoncentrowani, nie są świadomi odgłosów wokół; koncentrację burzy im nieporządek lub ruch
- Formułują myśli w postaci obrazów (nielinearnie), dlatego też często myślą o kilku rzeczach na raz i wypowiadają się chaotycznie
- Wyrażają emocje raczej przez ekspresję mimiczną
- Lubią się w coś wpatrywać, rysować
- Preferują porządek i ład
- Używają słów takich jak: zobacz, patrz, widzisz itp.
SŁUCHOWCY – osoby, które odbierają świat głównie słuchem. Lubią słuchać siebie i innych. „Myślą w słowach i dźwiękach”. Jeśli znajdą się w nowej sytuacji, najpierw zastanawiają się, co usłyszą lub same powiedzą.
-Preferują dialog i rozmowę, unikają długich opisów w czasie czytania
- Dobrze zapamiętują imiona, zapominają twarze
- Uczą się poprzez głośne powtarzanie materiału, poruszają ustami i czytają po cichu
- Łatwo się dekoncentrują z powodu dźwięków lub hałasu
- Lubią coś nucić, rozmawiać ze sobą lub innymi
- Wyrażają stan emocjonalny poprzez ton i tembr głosu
- Lubią słuchać, ale też wtrącać własne zdanie
- Używają słów takich jak: słuchaj, brzmi, mówię
KINESTETYCY (CZUCIOWCY) – osoby, które odbierają świat głównie przez ruch, zapachy, smaki, emocje. Lubią się uczyć poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie.
- Najlepiej pamiętają to, co wykonali, a nie to, co usłyszeli lub zobaczyli
- Mają trudności z ortografią (muszą napisać słowo, żeby „wyczuć” jak się je pisze)
- Lubią pracować w „bałaganie” – odpowiada im taki stan rzeczy
- Lubią bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy (mały dystans, dotykanie, poklepywanie), ale mają trudności podczas dłuższych okresów słuchania
- Żeby utrzymać koncentrację, często poruszają się i zmieniają pozycję
- Gestykulują podczas mówienia i słuchania
- Używają słów: czuć, brać, trzymać
Źródło: opracowanie własne na podstawie „Trudne sytuacje w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej”, wyd. Raabe, Warszawa, 2004.